Leep Conisato

Definícia a operačný postup:

Diagnostická a terapeutická metóda používaná na zisťovanie a liečbu abnormálnych buniek krčka maternice. Vykonáva sa v celkovej krátkodobej anestézií v polohe ležmo, pričom pacientka má nohy vyložené ako pri vaginálnom vyšetrení. Pošva je roztiahnutá za pomocou specula / pošvového zrkadla /. Pomocou skalpela, alebo lasera operatér odstráni časť krčka v tvare kónusu / vrchol smeruje k dutine maternice /, ktorý obsahuje časť s abnormálnymi bunkami. Akým spôsobom sa operácia vykoná rozhodne operatér. Zmyslom je odstrániť celý predrakovinový stav, čím sa zabráni aby prešiel do rakoviny. Následne je vzniknutý krvácajúci kráter popálený. Súčasťou výkonu je kyretáž / spočíva v odstránení sliznice maternice – endometria chirurgickou lyžicou kyretou / kanála krčka maternice a prípadne aj dutiny maternice. Materiál sa odosiela na histologické vyšetrenie. Po operácií  žena asi týždeň pozoruje špinenie a po mesiaci môže začať pohlavný život. Konizácia nespôsobuje žiadne zmeny v živote ženy.

Indikáciu treba zvážiť u žien nerodiacich. Skrátenie krčka maternice môže spôsobiť ku konci tehotenstva predčasný pôrod. Preto takéto ženy musia byť sledované v rizikovej poradni pre tehotné.

Pacientka je naše oddelenie prijatá v deň operácie nalačno. Cca 3 - 4 hodiny po operácií môže byť prepustená do domáceho liečenia ak výkon prebehol bez komplikácií, krvácanie je primerané a pacientka je bez ťažkostí. Hojenie materničného krčka trvá 4-6 týždňov.

Indikácie:

• ľudský papilomavírus HPV
  • cervikálna dysplázia – abnormálne bunky krčka maternice z ktorých sa za určitých podmienok môže vyvinúť rakovina
  • podozrivý až patologický onkocytologický ster z krčka maternice

Komplikácie:

• trombóza / vytvorenie krvnej zrazeniny v žilách najčastejšie v dolných končatinách /
  • embólia / uzavretie žíl krvnou zrazeninou najčastejšie v pľúcach /
  • krvácanie počas operácie
  • infekcia v operačnom poli
  • poškodenie maternice alebo pošvy